Oogcontact tijdens uw presentatie

Presentatietip #3: Kort en krachtig presenteren
4 oktober 2008
Presentatietip #4: Ehh…uuhhh…hmm… dus..
6 oktober 2008
Show all

”De ogen zijn de spiegel van de ziel.”
(Leonardo da Vinci)

Hóe u iets vertelt is veel belangrijker dan wat u vertelt volgens de communicatiewetenschappers.  Communicatie is in de eerste plaats non-verbaal (uw houding) en pas daarna gaat het over hetgeen wat u zegt, de inhoud dus. Dit artikel is het eerste in de serie over lichaamstaal tijdens presentaties.

Tijdens een gesprek met iemand is oogcontact zeer belangrijk in de westerse cultuur, zo ook tijdens een presentatie. Eén van de belangrijke non-verbale elementen van een presentatie is het behouden van oogcontact met uw publiek; oogcontact zorgt namelijk voor betrokkenheid. De trucjes uit het voortgezet onderwijs, zoals over het publiek heen kijken, is geen optie meer als u bijvoorbeeld bezig bent met een belangrijke verkooppresentatie.

Hoe?

  • Het is aan te raden uw blik te verplaatsen van persoon tot persoon. Het liefst van de ene kant naar de andere kant.
  • Probeer hierbij niet te lang in iemands ogen te kijken tijdens de presentatie; staren bereikt namelijk het tegenovergestelde.
  • Kijk niet de hele tijd naar uw eigen slides en ga nooit met uw rug naar het publiek staan. Hierdoor gaat ’tijd verloren’ die u kon besteden aan de binding met uw publiek en het komt ook ongeïnteresseerd over.
  • Is er een groot publiek aanwezig, dan is er meestal geen goed oogcontact mogelijk met de achterste rijen. Dit wordt immers erg moeilijk vanaf ongeveer 7 meter. Het is daarom aan te raden om u vooral op de voorste rijen te richten en door ook blikken naar de mensen achter in de zaal te werpen. Op deze manier bereik je ook de mensen die achterin zitten. Als u hun richting opkijkt, dan voelt iedereen zich aangesproken, omdat zij niet precies kunnen zien naar wie u kijkt.

Iemand stelt een vraag, hoe zit het dan met oogcontact?

U maakt oogcontact met de persoon die de vraag stelt en luister hierbij aandachtig om deze goed te begrijpen. Herhaal de vraag dan voor de rest van het publiek en kijk eerst weer naar vraagsteller, vervolgens wendt u uw blik tot het hele publiek. En tenslotte keert u uw blik weer terug naar de vraagsteller.

1 Comment

  1. Katrien Smets schreef:

    Vaak wordt bij presenteren, de perifere blik gebruikt. Met deze blik kijk je alsof je naar een landschap kijkt, met je ogen gericht op het geheel van wat zich tegelijk afspeelt. Dit wil zeggen, met voldoende afstand om alles en iedereen in beeld te houden en met voldoende betrokkenheid om jezelf en de anderen daarin levendig waar te nemen. Vaak is het zo dat we in het dagelijks leven met onze aandacht van het ene naar het andere zappen met een verkokerde blik die nauwelijks oog heeft voor wat er in het moment gebeurt. Gevolg is dat we op impulsen reageren als een verschrikt hert. Om dit om te buigen kan je beginnen bij de manier van kijken. Je stelt je blik bij en je aandacht volgt. Ook je gedrag en je welbevinden voegen zich naar de periferie aandacht. Vrijheid en ontspanning worden voelbaar.

    Succes bij je presentatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *