”De ogen zijn de spiegel van de ziel.”
(Leonardo da Vinci)
Hóe u iets vertelt is veel belangrijker dan wat u vertelt volgens de communicatiewetenschappers. Communicatie is in de eerste plaats non-verbaal (uw houding) en pas daarna gaat het over hetgeen wat u zegt, de inhoud dus. Dit artikel is het eerste in de serie over lichaamstaal tijdens presentaties.
Tijdens een gesprek met iemand is oogcontact zeer belangrijk in de westerse cultuur, zo ook tijdens een presentatie. Eén van de belangrijke non-verbale elementen van een presentatie is het behouden van oogcontact met uw publiek; oogcontact zorgt namelijk voor betrokkenheid. De trucjes uit het voortgezet onderwijs, zoals over het publiek heen kijken, is geen optie meer als u bijvoorbeeld bezig bent met een belangrijke verkooppresentatie.
Hoe?
Iemand stelt een vraag, hoe zit het dan met oogcontact?
U maakt oogcontact met de persoon die de vraag stelt en luister hierbij aandachtig om deze goed te begrijpen. Herhaal de vraag dan voor de rest van het publiek en kijk eerst weer naar vraagsteller, vervolgens wendt u uw blik tot het hele publiek. En tenslotte keert u uw blik weer terug naar de vraagsteller.
1 Comment
Vaak wordt bij presenteren, de perifere blik gebruikt. Met deze blik kijk je alsof je naar een landschap kijkt, met je ogen gericht op het geheel van wat zich tegelijk afspeelt. Dit wil zeggen, met voldoende afstand om alles en iedereen in beeld te houden en met voldoende betrokkenheid om jezelf en de anderen daarin levendig waar te nemen. Vaak is het zo dat we in het dagelijks leven met onze aandacht van het ene naar het andere zappen met een verkokerde blik die nauwelijks oog heeft voor wat er in het moment gebeurt. Gevolg is dat we op impulsen reageren als een verschrikt hert. Om dit om te buigen kan je beginnen bij de manier van kijken. Je stelt je blik bij en je aandacht volgt. Ook je gedrag en je welbevinden voegen zich naar de periferie aandacht. Vrijheid en ontspanning worden voelbaar.
Succes bij je presentatie!