9 tips om met vragen om te gaan in uw presentatie

Cartoons in uw presentatie
5 februari 2009
PresentatieTip #16: Zou u naar uw presentatie willen luisteren?
19 februari 2009
Show all

1092769_red_symbols_3Hoe duidelijk uw presentatie ook is, mensen kunnen altijd vragen hebben naar aanleiding van uw presentatie. Sterker nog, een goede presentatie roept meestal zelfs vragen bij het publiek op. Zoals we in het artikel over de voorbereiding al hebben aangegeven is het belangrijk om u voor te bereiden. Voorbereiding voor de presentatie is vereist natuurlijk, maar een voorbereiding op eventuele vragen is ook belangrijk. In dit artikel negen tips om met vragen om te gaan.

1. Luister naar de hele vraag en herhaal vervolgens de vraag

Luister altijd naar de hele vraag, voordat u een antwoord geeft. Vervolgens is het het beste om de vraag te herhalen, zodat heel het publiek het hoort en zodat de vragensteller kan horen of u zijn vraag goed begrepen heeft. Een bijkomend voordeel is dat u altijd iets te zeggen heeft hiermee en dat u uzelf de tijd geeft om na te denken over het antwoord!  

2. Moeilijke vragen

Besluit hoe u op verschillende vragen wilt reageren, vooral op lastige vragen. Weet dat uw publiek zich samen sterk kan maken tegenover u, zeker als uw publiek een ‘vijandige houding’ heeft. Wanneer u bijvoorbeeld een bedrijfspresentatie moet geven over een reorganisatie en u moet daarbij vermelden dat een deel van het personeel ontslagen zal worden, dan kunt u rekenen op verzet van uw publiek en zij zullen zich dan hoogstwaarschijnlijk samen tegen u richten. Houd hier rekening mee en bedenk hoe u op dergelijke moeilijke situaties wilt reageren.

3. Bedank de vraagsteller

Het is ook aan te raden om de vraagsteller te bedanken voor het stellen van diens vraag. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Goed dat u die vraag stelt’, ‘Bedankt voor uw vraag,’ of  ‘Dit is een vraag die ik vaker krijg, bedankt dat u die stelt.’

Belangrijk hierbij is als u één vraagsteller bedankt, dat u dan alle vragenstellers bedankt. U wilt vast geen gevoel opwekken dat bepaalde vragen minder belangrijk zijn dan andere vragen of dat u aan sommige mensen wel uw waardering laat blijken en aan anderen niet.

4. Informatie verduidelijken

U kunt het beantwoorden van vragen ook gebruiken om belangrijke zaken uit uw presentatie te benadrukken of te verduidelijken. Of misschien blijkt tijdens de vragensessie dat u informatie vergeten bent, dan kunt u het moment mooi gebruiken om deze informatie alsnog te presenteren. Verzeker uzelf er ook van dat het antwoord van de vraag duidelijk overgekomen is bij de vragensteller, door degene te vragen of diens vraag beantwoord is.

5. Kijk naar de vraag achter de vraag

Mensen zullen vaak een vraag in hun gedachten hebben die ze niet goed kunnen verwoorden. Het kan dus zijn dat iemand iets vraagt, maar het op een andere manier bedoelt. Probeer dit te doorzien en help desnoods de vragensteller met het verwoorden van zijn vraag door hem de juiste richting in te duwen of door te vragen: “Bedoelt u…” of “Begrijp ik goed dat u wilt vragen of…”

6. Stel altijd tijd in voor vragen

Als uw publiek veel vragen heeft, dan kan de vraag en antwoord sessie veel langer worden dan u wilt en dit kan helaas een negatieve uitwerking hebben op de kracht van uw presentatie. De kwaliteit van de vragen zal minder worden naarmate de vraag en antwoord sessie voortduurt en uw publiek zal steeds minder aandacht hebben. Geef daarom aan hoeveel tijd u heeft om vragen te beantwoorden en geef een e-mailadres of een telefoonnummer in uw powerpointpresentatie op voor vragen die niet meer beantwoord kunnen worden.

7. Wees altijd eerlijk

Wees altijd eerlijk tijdens uw presentatie zelf, maar ook tijdens het beantwoorden van vragen. Weet u het antwoord niet op een vraag, geef dit dan aan en draai er niet om heen. Als u toch antwoord geeft, kan dit antwoord fout zijn en daarmee kunt u de overtuigingskracht van heel uw presentatie teniet doen. Het is niet erg als u een antwoord niet weet, het is erger als u liegt. Indien iemand het antwoord toch graag wil hebben, geef dan aan dat u er later op terugkomt door bijvoorbeeld telefonisch contact op te nemen met degene.

8. Bevestiging vragen

Nadat u een antwoord heeft gegeven, kunt u aan uw vraagsteller vragen: “Heb ik hiermee uw vraag voldoende beantwoord?’ Dit is cruciaal om te doen. Pas als het antwoord op die vraag ‘ja’ is, kunt u overgaan naar de volgende vraag. Door dit te doen, geeft u de vraagsteller de mogelijkheid om verder te vragen als degene het nog niet begrijpt.

9. Kunt u opstaan?

Vraag aan de vragenstellers om op te staan als ze hun vraag stellen. Hierdoor kan het publiek de vraag beter horen (afhankelijk van de indeling van het publiek) en u ziet beter wie de vraag stelt. U kunt er ook voor kiezen om een microfoon bij uw publiek te plaatsen, zodat de vraagsteller de vraag via de microfoon kan stellen.

Wanneer kunt u vragen laten stellen?

Naast een goede voorbereiding op de vragen zelf is het natuurlijk ook belangrijk om te besluiten wanneer u uw publiek de mogelijkheid tot vragen stellen geeft. Dit kan na de presentatie, maar ook op andere momenten. Lees hier meer over in het artikel: Wanneer kan het publiek vragen stellen? Krijgt u geen vragen, dan kunt u trouwens ook zelf vragen stellen aan uw publiek.

8 Comments

  1. Matthijs schreef:

    Het vervelende is dat je soms helemaal geen vragen krijgt. Ik vraag me dan vaak af: Was ik gewoon duidelijk of niet interessant genoeg.

  2. Redactie schreef:

    Hoi Matthijs,

    Dat kan inderdaad vervelend zijn als je geen vragen krijgt als presentatiegever, maar het hoeft niet persé negatief te zijn. Het kan immers ook zijn dat je alles gezegd hebt wat nodig was. Wat je ook kunt doen, is selectief zijn met de informatie die je tijdens je presentatie gaat vertellen. Door niet alles te vertellen blijven er vragen bij je publiek. Je kunt de overige informatie natuurlijk wel in je hand-outs zetten. Maar hoe selectief je ook bent, zorg er in ieder geval wel voor dat je boodschap overkomt tijdens je presentatie.

    En je kunt ook nadenken over andere mogelijkheden, zo kun je ook de beste vraag belonen met een boek bijvoorbeeld?

  3. Willem schreef:

    Een goede opsomming. U zegt hieronder dat overige informatie in de hand-outs kan. Kunt u hier misschien meer over vertellen?

  4. Margaretha schreef:

    Het is leuk wanneer er vragen worden gesteld naar aanleiding van je presentatie. Het geeft je dan het gevoel dat er naar jou geluisterd is. Maar wat te doen wanneer je geen vragen krijgt? Je zou de rollen kunnen omdraaien: Stel vragen aan het publiek(tip 14)!
    Kies een of meer aspecten uit jouw verhaal en vraag aan bv. 3 mensen uit het publiek naar hun mening over wat jij hebt verteld daarover. Uit hun antwoorden kan je dan snel opmaken of jouw presentatie duidelijk en interessant genoeg was voor hen. Bovendien kan de mening van een persoon de behoefte om een vraag te stellen bij iemand anders uit het publiek doen aanwakkeren. Vragen stellen kost soms wat tijd en durf. Succes!

  5. Otto Wijnen schreef:

    Goed afgebakende lijst. Op mijn site heb ik een link naar dit artikel geplaatst.
    Wat het omgaan met echt lastige vragen betreft heb ik de ervaring dat het handig is te werken met een dagvoorzitter die als bliksemafleider fungeert en de vragen kan ‘beheersen’. Deze persoon moet dan wel de ruimte krijgen om gezond kritisch te zijn om zo de sympathie van het publiek te behouden. Mochten er geen vragen komen, dan kan hij/zij de spreker interviewen en de essentie van het verhaal benoemen.

  6. Katrien Smets schreef:

    Goede tips,
    Ik heb nog een aanvulling.
    Zijn er nog vragen?
    Deze introductie kan verlammend uitwerken op je publiek.
    Leid liever het vragenrondje in met een voorbereidend stukje.
    vb: “Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie aankomt”.
    Geef je publiek dan ook de tijd om een vraag te vinden in hun hoofd.
    Andere optie. Doe een voorzetje met een persoonlijk verhaal.
    vb. Ik doe aan hardlopen. Dat doe ik graag. Er komt dan serotonine vrij. De runner’s high. Zijn er mensen die hardlopen in de zaal? Handen gaan omhoog. Ik ben benieuwd hoe jullie dat beleven? Kennen jullie dat? Wil jij er iets over vertellen?
    Het ijs is gebroken door een brug te slaan in een gemeenschappelijke beleving.

  7. Beheerder schreef:

    Goede tips, leuk om te lezen over de ervaringen van anderen.

    Nu vraag ik me af: hebben jullie tips in de praktijk gebruikt? En zo ja: hoe pakte dat uit? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in de praktijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *