De Lessig presentatiemethode

De kracht van afbeeldingen #1
9 december 2008
PresentatieTip #10: Check de presentatieruimte
20 december 2008
Show all

Professor Lawrence Lessig houdt er een zeer interessante presentatiemethode op na die we steeds vaker zien terugkomen. Deze aparte methode (of stijl) wordt vaak de Lessig methode genoemd. Voordat we  dieper hier op ingaan, willen wij u eerst vragen om onderstaand filmpje te bekijken, waarin Lawrence Lessig zelf een wereldbekende presentatie geeft over creativiteit. Daarna kunt u nog een voorbeeld van Dick Hardt bekijken.

Het filmpje: Lawrence Lessig over creativiteit


Dick Hardt die de stijl toepast in zijn web 2.0 presentatie

In deze analyse zal er gebruik gemaakt worden van de presentatie van Dick Hardt, omdat wij deze toegankelijker vinden, maar smaken verschillen natuurlijk. Dick Hardt bedankt in zijn presentatie (in de laatste slide) overigens wel Lawrence Lessig voor zijn inspiratie en invloed. Nog een andere voorbeeld van Lessig vindt u op de blog van Jeroen Mirck.

De presentatiemethode

Indrukwekkend, of niet? Een paar honderd slides, één of twee woorden per slide en beelden die elkaar in een razendsnel tempo opvolgen, samengaand met een verhaal dat zeer soepel en synchroon verloopt. De kenmerken:

  • Relevante beelden of woorden die elkaar snel opvolgen
  • Veel lege ruimte
  • Veel contrast (zwart op wit/ wit op zwart)
  • Humor is er doorheen geweven
  • Herhaling van woorden die belangrijk zijn (bijvoorbeeld: Trust)
  • Associatietechnieken: hij noemt bijvoorbeeld zijn eigen bedrijf in hetzelfde rijtje als Google en Microsoft

associatie_merken

Discussie

In elke mondelinge presentatie hoort u in het middelpunt te staan, niet de powerpoint. Dit hebben wij al vaker aangegeven op de site. Vanuit verschillende hoeken is er daarom kritiek op deze ‘Lessig stijl’, omdat vooral de stijl opvalt en niet het verhaal. Maar de manier waarop de boodschap hier wordt overgebracht is bijzonder en laat zien dat er een uitzondering gemaakt kan worden op deze regel. U wordt als publiek  helemaal in het verhaal meegezogen. Deze presentatiestijl zorgt echt voor een ‘wow gevoel.’ Ik weet bijvoorbeeld nog steeds waar de presentatie van Dick Hardt over gaat en wat zijn kernboodschap is. Dit terwijl ik het al meer dan één jaar geleden heb gezien. En is dat niet één van de belangrijkste doelen van een presentatie?! Immers, als een presentatie niet bij uw publiek blijft hangen, waarom zou u dan de moeite nemen om te presenteren…?

Daarnaast maken beide heren gebruik van presentatietechnieken die zorgen voor een krachtige presentatie!  Zoals herhaling, contrast, humor en verschillende marketingtechnieken. Dus het draait  niet alleen om het aparte design!

Iets voor u?

Deze methode is zeker aan te raden als u een losse presentatiestijl hebt. Deze stijl is echter niet voor iedereen weggelegd en is ook niet toepasbaar op iedere presentatie. Een ander nadeel van deze stijl is dat u alles tot in de puntjes moet onthouden, want alles gaat in een zeer snel tempo. U kunt niet even op uw spiekbriefje kijken. Wij raden u daarom ook aan om deze stijl niet niet volledig te kopiëren. Haal eruit wat u kunt gebruiken en bekijk goed wat bij u past (net zoals Dick Hardt gedaan heeft).

Interesse gekregen? Probeer de stijl eens uit en laat ons weten hoe het ging!

Andere interessante presentatiestijlen:

Foto door: Robert Scoble

1 Comment

  1. […] Seth Godin – Lessig methode – Guy Kawasaki pitch methode Ontvang onze laatste artikels over presenteren via onze […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *