Een belangrijke factor: het publiek

PresentatieTip #11: Voeg eens een lege powerpointslide toe
14 januari 2009
Martin Luther King Speech: ‘I have a dream’
14 januari 2009
Show all

630274_lecture_room_6Wanneer u presenteert, heeft u publiek. De reden dat u immers een presentatie geeft, is uw publiek. Het is dus belangrijk om van te voren stil te staan bij degenen die in uw publiek zitten, zodat u uw presentatie daarop kunt afstemmen. Het kan immers zijn dat hetgeen wat goed werkt voor het ene publiek, juist niet werkt voor het andere publiek. Zo is het belangrijk dat u bijvoorbeeld anders praat tegen kinderen dan wanneer u tegenover een volwassen publiek zou staan.

Sta dus voor uw presentatie stil bij uw verwachte publiek. Dit is niet makkelijk, want er kunnen veel verschillende soorten mensen op uw presentatie afkomen en u weet niet altijd van tevoren wie dat zijn. En dit niet alleen, er zijn veel factoren die een rol spelen voor u uw presentatie geeft. Zo is het ook belangrijk om te weten welk doel u wilt behalen bij uw publiek. Om u op weg te helpen, hierbij een lijstje met een aantal vragen waarover het goed is om na te denken:

Vraag 1: Wat zijn de kenmerken van uw publiek?

Hoewel u de kenmerken hoogstwaarschijnlijk niet precies weet, is het wel een aanrader om een schatting voor uzelf te maken. Vraag uzelf af wat voor mensen u bij uw presentatie verwacht. Komen er vooral hoogopgeleiden naar uw presentatie of juist laagopgeleiden? Is uw presentatie bestemd voor jongeren of volwassenen? Wat is de gemiddelde leeftijd van uw publiek? Is uw presentatie vooral gericht op mannen of vrouwen of juist allebei?

Door de kenmerken van uw publiek te bekijken, weet u beter hoe u zich op moet stellen tegenover uw publiek. Als u publiek vooral uit jongeren bestaat, dan is het minder gewenst om een presentatie te geven zonder activiteit, want dan zullen ze vaak al snel moeite krijgen om zich te concentreren. Hen maakt u immers blijer met een korte maar krachtige presentatie, vol grappige uitspraken, leuke afbeeldingen en/ of filmpjes.

Aan de hand van de kenmerken van uw publiek, kunt u een stijl voor uw presentatie kiezen en ook kunt u uw woordgebruik erop aanpassen. Het is dus wel belangrijk om altijd even bij deze vraag stil te staan.

Vraag 2: Heeft uw publiek voorkennis?

Het is zeer belangrijk om uzelf af te vragen wat voor voorkennis uw publiek heeft. Voorkennis over het onderwerp, maar ook voorkennis over u, waar u voor staat. Vertegenwoordigt u een bedrijf, vraag u dan af of uw publiek bekend is met dit bedrijf. Als dit niet het geval is, dan is het aangeraden om ook kort iets te vertellen over het bedrijf.

Maar ook is het belangrijk om erachter te komen wat uw publiek weet over uw onderwerp. Is uw onderwerp vaak in het nieuws geweest? Hebben veel mensen algemene kennis over het onderwerp? Of wilt u juist een nieuw product lanceren of een onderwerp bekend maken onder de mensen waar het merendeel van de mensen weinig tot niets over weet?

Ga hierbij uit van mensen in het algemeen. Zo weten we vandaag de dag dat vrijwel iedereen in Nederland wel gehoord heeft over de kredietcrisis of over de klimaatveranderingen. De meeste mensen hebben hier algemene kennis over en het is dus niet noodzakelijk om de kredietcrisis zelf helemaal uit te diepen, wanneer u met een oplossing komt. U kunt uw tijd dan beter besteden aan het goed uitleggen van de oplossing en de voordelen die deze oplossing met zich mee brengen.

Vraag 3: Wat denkt uw publiek?

Deze vraag is zeer belangrijk. Wanneer u een presentatie houdt, dan heeft u een doel. U wilt de mensen iets uitleggen of hen van iets overtuigen of iets dergelijks. Hierbij is het zeer belangrijk dat u inspeelt op deze gedachten van uw publiek. Hoe staan zijn tegenover uw onderwerp of uw product? Wanneer de mening van uw publiek vooral negatief is, dan zult u met een grote overtuigingskracht moeten komen. Maar wanneer u publiek juist positief staat tegenover uw onderwerp, dan kunt u meer tijd besteden aan de uitleg ervan.

Vraagt u uzelf dus af hoe uw publiek uw onderwerp bekijkt: positief, negatief of juist neutraal en werk daar uit verder. U kunt u zichzelf daarbij ook afvragen waarom uw publiek een bepaalde houding aangenomen heeft tegenover het onderwerp en hoe u dat goed kunt veranderen.

Vraag 4: Wat is het doel van uw publiek?

Uw publiek is naar uw presentatie gekomen met een reden. De meeste mensen nemen immers vrijwillig plaats bij een presentatie, omdat ze meer informatie willen hebben over dat onderwerp. Het is dus aangeraden om stil te staan bij wat uw publiek nou eigenlijk verwacht van uw presentatie. Willen ze enkel meer informatie verwerven over het onderwerpen? Of willen ze juist vaardigheid verkrijgen met het onderwerp? Is het een presentatie om mensen te overtuigen, om mensen ergens toe aan te zetten, iets te kopen of iets te doen? Of wilt u gevoelens bij uw publiek opwekken om bijvoorbeeld aandacht te vragen voor mensen in arme landen?

Hou het simpel…

Hoewel uw publiek zeer belangrijk is bij uw presentatie, moet u het zichzelf niet te moeilijk maken. Ga niet TE diep in deze vragen op, want anders blijft u bezig. Bekijk het dus algemeen en verlies uw doel niet uit het oog. Wanneer u een presentatie geeft om te informeren over de negatieve effecten van de klimaatveranderingen, dan is het niet belangrijk om te weten of er meer mannen of vrouwen in de zaal zitten. Op dat moment is het belangrijker dat u weet wat uw publiek al weet over de klimaatveranderingen, zodat u daarop in kunt spelen.

Baseer de antwoorden op deze vragen dus op het doel wat u voor ogen heeft. U kunt immers niet aan alles en iedereen denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *