Het presentatiedoel

Het zal u maar gebeuren op TV
24 januari 2009
PresentatieTip #14: Stel vragen aan uw publiek
28 januari 2009
Show all

129359_conference_room_1We hebben wel vaker gesproken over het doel van een presentatie, maar in dit artikel zullen wij hier dieper op in gaan. Een doel is ontzettend belangrijk binnen uw presentatie en het is dus belangrijk om uw doel voor ogen te houden, want uw doel leidt uw presentatie. U zou zich van te voren goed moeten bedenken wat u wilt bereiken bij uw publiek. Wat wilt u dat uw publiek weet, kan, doet, denkt en wilt?

We kunnen het dus niet vaak genoeg zeggen: bedenk wat u wilt bereiken. Bepaal uw doelen en bepaal daarna pas uw strategie. Dit is belangrijk om te doen, want alleen zo zorgt u ervoor dat uw strategie het gewenste doel bereikt. Hierbij dient u natuurlijk ook rekening te houden met uw publiek, zoals u in dit artikel kunt lezen.

De algemene doelstelling

Bepaal allereerst uw algemene doelstelling, op welke manier wilt u presenteren?

  • Informeren
    U wilt bereiken dat uw publiek na afloop van de presentatie weet wat uw onderwerp inhoudt. Wanneer u bijvoorbeeld spreekt over een nieuwe auto die op de markt komt, dan weet uw publiek na uw presentatie alles over deze nieuwe auto.
  • Motiveren
    U wilt uw publiek motiveren om tot een bepaalde handeling over te gaan. U kunt bijvoorbeeld uw publiek motiveren om gebruik te maken van het openbaar vervoer en de auto te laten staan, door de nadelen van het gebruik van de auto op te sommen. Dit doel is nauw verbonden aan het volgende doel:
  • Overtuigen
    U wilt uw publiek overtuigen van uw onderwerp. Wanneer we dezelfde auto uit het voorbeeld nemen, kunnen we zeggen, dat u uw publiek tijdens uw presentatie wilt overtuigen om de auto te kopen.
  • Entertainen
    Het vermaken van mensen. Er zijn ook presentaties die enkel het vermaken van mensen als doel heeft, zoals het geval is met de powerpointpresentatie ‘Foot Notes’. Het gaat meestal om grappige presentaties.
  • Onderwijzen
    U legt uw publiek uit hoe iets gedaan moet worden. We kunnen dit bijvoorbeeld tegenkomen op school of in een bedrijf, wanneer iemand de scholieren of de werknemers moet uitleggen in een presentatie hoe een bepaald programma werkt.

Deze algemene doelstellingen staan overigens niet altijd op zichzelf. Veel doelstellingen overlappen elkaar en soms komen er dus meerdere algemene doelstellingen in uw presentatie naar voren. Het is goed om te kijken naar uw grootste doel. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u uw publiek wilt overtuigen van iets, maar tijdens dat overtuigen, brengt u ook informatie naar voren en bent u dus ook informatief bezig. Echter, het overtuigen van uw publiek blijft het hoofddoel.

Heiligt uw doel het middel?

Het kan soms ook zo zijn dat u uw doel bepaald heeft en dat blijkt dat een presentatie geen goed middel is om uw doel te bereiken. Wanneer u bijvoorbeeld heel veel gedetailleerde informatie wilt doorgeven, dan is het vaak wenselijker om dit op papier uit te brengen in plaats van in presentatievorm. Als u het allemaal gaat voorlezen, dan zal uw publiek uiteindelijk de aandacht verliezen… Zou u dat niet hebben als er tig getallenreeksen voorbij komen?

Checklist presenteren

Ziet u door de bomen het bos niet meer? Download dan onze checklist voor het presenteren. Hiermee heeft u alles wat belangrijk is op een rijtje. U hoeft het dan alleen nog in te vullen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *