We hebben wel vaker gesproken over het doel van een presentatie, maar in dit artikel zullen wij hier dieper op in gaan. Een doel is ontzettend belangrijk binnen uw presentatie en het is dus belangrijk om uw doel voor ogen te houden, want uw doel leidt uw presentatie. U zou zich van te voren goed moeten bedenken wat u wilt bereiken bij uw publiek. Wat wilt u dat uw publiek weet, kan, doet, denkt en wilt?
We kunnen het dus niet vaak genoeg zeggen: bedenk wat u wilt bereiken. Bepaal uw doelen en bepaal daarna pas uw strategie. Dit is belangrijk om te doen, want alleen zo zorgt u ervoor dat uw strategie het gewenste doel bereikt. Hierbij dient u natuurlijk ook rekening te houden met uw publiek, zoals u in dit artikel kunt lezen.
Bepaal allereerst uw algemene doelstelling, op welke manier wilt u presenteren?
Deze algemene doelstellingen staan overigens niet altijd op zichzelf. Veel doelstellingen overlappen elkaar en soms komen er dus meerdere algemene doelstellingen in uw presentatie naar voren. Het is goed om te kijken naar uw grootste doel. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u uw publiek wilt overtuigen van iets, maar tijdens dat overtuigen, brengt u ook informatie naar voren en bent u dus ook informatief bezig. Echter, het overtuigen van uw publiek blijft het hoofddoel.
Het kan soms ook zo zijn dat u uw doel bepaald heeft en dat blijkt dat een presentatie geen goed middel is om uw doel te bereiken. Wanneer u bijvoorbeeld heel veel gedetailleerde informatie wilt doorgeven, dan is het vaak wenselijker om dit op papier uit te brengen in plaats van in presentatievorm. Als u het allemaal gaat voorlezen, dan zal uw publiek uiteindelijk de aandacht verliezen… Zou u dat niet hebben als er tig getallenreeksen voorbij komen?
Ziet u door de bomen het bos niet meer? Download dan onze checklist voor het presenteren. Hiermee heeft u alles wat belangrijk is op een rijtje. U hoeft het dan alleen nog in te vullen…