Een krachtige elevator pitch

PresentatieTip #18: Flexibel presenteren
10 oktober 2010
90/10 principe van Stephan Covey
10 mei 2011
Show all

Weleens stilgestaan bij de waarde van een praatje in de lift? Helaas wordt dit korte gesprek vaak niet op waarde geschat, terwijl het een grote waarde heeft. Het kan heel invloedrijk zijn en wordt in de presentatiewereld ook wel de elevator pitch genoemd, een korte en krachtige presentatievorm waarmee u vele voordelen kunt behalen.

Wat is de elevator pitch?

De elevator pitch is een presentatie met een zeer korte tijdsduur: de tijd die een lift nodig heeft om van beneden naar boven te gaan (of van boven naar beneden). Dit betekent dat u in ongeveer 30 seconden tot 1 minuut (dit zijn ongeveer 100 woorden) ervoor zorgt dat de ander interesse krijgt in u als toekomstig medewerker, interesse in uw bedrijf of uw idee. De elevator pitch is een korte introductie, een eerste indruk en hierbij geldt meestal dat er geen tweede kans komt.

Is de elevator pitch voor iedereen bruikbaar?

De elevator pitch is voor iedereen bruikbaar, maar er is wel een kanttekening: in tegenstelling tot andere presentaties, is er bij de elevator pitch geen mogelijkheid om voor te bereiden. In de meeste gevallen weet u immers niet van te voren met wie u in de lift komt te staan en of het moment is waarin de elevator pitch nuttig is.

De elevator pitch behoeft daardoor spontaniteit, mensenkennis en vooral ook het vermogen om te improviseren. Maar zelfs als dat niet uw sterkste kant is, zijn wij van mening dat de elevator pitch zeker bruikbaar is.

U kunt dit oplossen door nu al eens stil te staan wat u zou kunnen zeggen op zo’n kansrijk moment. Stel u eens voor dat u met een voor u veelbelovend persoon in de lift komt te staan, wat zou u dan zinnen zeggen? Welke boodschap zou u willen overbrengen? Het kan absoluut geen kwaad om er bij stil te staan. Immers, in deze maatschappij, waar tijd geld kost en spaarzaam is, kan zelfs gezegd worden dat het hebben van een elevator pitch is absolute must is.

Daarbij hoeft de elevator pitch niet alleen in de lift gebruikt te worden. Er zijn veel verschillende situaties waarin de elevator pitch bruikbaar kan zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan wie u kunt tegenkomen tijdens het wachten op de trein of bus, of tijdens een receptie. Op die momenten heeft u ook weinig tijd, maar die tijd kan zeer waardevol zijn als u het goed benut.

5 tips voor een krachtige elevatorpitch

1. Schat de tijd in: Schat snel in hoeveel tijd u heeft en benut deze tijd. Tijd is kostbaar. Wanneer de lift zich opent, de trein eraan komt of de telefoon gaat, kan het kostbare moment zo voorbij zijn.

2. Trek de aandacht: open het gesprek met een anekdote, een leuke opmerking of haal een feit aan die er toe doet. Of vertel meteen wat de ander aan u heeft, zodat zijn aandacht er helemaal bij is. Onthoud hierbij: hetgeen waarmee u het gesprek opent, laat bij de ander een indruk achter en trekt zijn aandacht.

3. Let op uw houding: straal zelfvertrouwen uit en straal uit dat u enthousiast bent over het onderwerp wat u aanhaalt. Dit is echt een must bij de elevator pitch. Tijdens die paar minuten hoort de ander uw tekst en ziet de ander alleen uw houding op dat moment.

4. Let op degene tegenover u en de situatie: niemand is hetzelfde, iedereen heeft een andere benadering nodig en ook iedere situatie dient anders benaderd te worden. Spreek uw mensenkennis aan.

5. Wat heeft de ander aan u, uw bedrijf of uw idee: u heeft weinig tijd, dus geen tijd om eerst uitgebreid uw gedachten of ideeën over te brengen. Beperk u daarom vooral tot de vraag wat de ander aan uw idee heeft, want dat is toch echt het belangrijkste wat de ander wilt weten.

6. Zorg voor een visitekaartje: aandacht getrokken? Laat degene niet gaan zonder uw contactinformatie. Visitekaartjes zijn een handig middel om de ander in staat te stellen contact te zoeken met u.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *