Cartoons in uw presentatie

Wat u kunt leren van President Barack Obama voor uw eigen presentaties
28 januari 2009
9 tips om met vragen om te gaan in uw presentatie
5 februari 2009
Show all

Wilt u humor toevoegen aan uw presentatie of wilt u iets duidelijk maken op een luchtige manier? Maak dan gebruik van een relevante cartoon. Daar bedoelen we natuurlijk geen clipart mee of een tekenfilm, maar cartoons zoals de bekende Dilbert, Fokke en Sukke. Deze komen we vaak tegen in kranten en tijdschriften en zijn ook prima voor uw presentatie te gebruiken als ze relevant zijn. Hieronder treft u verschillende bronnen aan voor cartoons in uw powerpointpresentatie.

Let er wel op dat u geen cartoons gebruikt om enkel uw presentatie te vullen. Als u cartoons gebruikt, zorg er dan voor dat deze uw boodschap ondersteunen en relevant zijn. Verder kunt u beter een cartoon over de gehele slide vullen, zodat deze goed te zien is voor heel het publiek.

Newslettercartoons

Als eerste de cartoons die gemaakt worden door Ted Goff. Zijn cartoons zijn scherp en vaak humoristisch.

Een bijkomend voordeel is dat zijn cartoons netjes gerangschikt staan op onderwerp. Onderwerpen als management, veiligheid of wilt u liever een cartoon over communicatie? U kunt vanalles op zijn website vinden. Eén minpuntje: de cartoons zijn niet gratis*.

http://www.newslettercartoons.com

Gaping Void

Deze weblog, opgezet door Hugh MacLeod, is wereldwijd bekend. Hugh is een cartoonist en een professionele blogger die bekend staat om creativiteit, web 2.0 en marketing. Zijn aparte stijl herkent u direct en zelf noemt hij zijn cartoons: “cartoons drawn on the back of business cards.” Dit omdat hij ooit begonnen is met het tekenen van cartoons op de achterkant van visitekaartjes (en nog steeds).

Zijn cartoons zijn vrij te gebruiken, mits u geen directe  commerciële bedoelingen heeft met het gebruik ervan.
http://www.gapingvoid.com/

Toos en Henk
Toos en Henk, getekend door Paul Kusters, verschijnen in verschillende dagbladen.

De cartoons zijn in kleur en bevatten verschillende (actuele) onderwerpen.

http://www.toosenhenk.nl/

Dilbert

Deze wereldwijd bekende cartoon is een aanrader. Deze cartoons, getekend door tekenaar Scott Adams, zijn veelal toegespitst op het bedrijfsleven. De cartoon omvat verschillende karakters en persoonlijkheden. Licenties en dergelijke vindt u onder de volgende link: http://dilbert.com/terms/

Bezoek de website: http://www.dilbert.com/

Overige cartoons (willekeurig):

Cutie
Elsje
Mars Gremmen
Plintkabouter
Robwiltekenen
Scribbly
Sigmund
Fokke en Sukke

Meer te vinden op cartoon.startpagina.nl

*De cartoon die wij in dit artikel gebruikt hebben van Ted Goff, is met toestemming van Ted Goff geplaatst. Bekijk altijd de licentie voor gebruik!

6 Comments

  1. Annojo schreef:

    Leuk! Cartoons geven weer nét wat meer inhoud dan alleen een plaatje.

  2. Redactie schreef:

    Bedankt Annojo..

  3. Willem schreef:

    Ik mis Fokke en Sukke in het overzicht. Altijd erg vermakelijk op DWDD.

  4. Redactie schreef:

    Bij deze toegevoegd.
    Bedankt voor de tip Willem!

  5. Miriam schreef:

    Prettige website! Misschien goed om de grootste leverancier op dit gebied in Nederland in dit lijstje op te nemen: http://workshops.comichouse.nl

  6. Otto WIjnen schreef:

    Ai. Cartoons…

    Zelden echt grappig, heel vaak tenenkrommend, nooit origineel, nimmer authentiek.

    Mijn advies: niet gebruiken!

    Want: ze worden gebruikt als ijsbreker. Vaak aan het begin van een presentatie. Dat is het moment waarop je als spreker de verbinding kan maken met je publiek. Het moment waarop je kan aantonen dat je begrijpt wat hun ambities en angsten zijn. Het moment waarop je iets van jezelf kunt laten zien waardoor ik als toehoorder ga besluiten of ik jou sympathiek vind en naar je wil luisteren.

    Door het materiaal van iemand anders te gebruiken sluit je al deze mogelijkheden uit! Het is nu een wedstrijd geworden wie de meest leuke en toepasselijke cartoon heeft gevonden. Als jij de derde spreker bent die op die manier grappig probeert te doen, ben je in mijn ogen al afgegaan nog voor je bent opgekomen.

    Wees authentiek, zoek de verbinding met de zaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *