Nooit gehoord van het Seriële Positie-effect? Dat is niet raar, maar u komt het wel bij iedere presentatie tegen. Het principe heeft namelijk een behoorlijk grote invloed op wat uw publiek van uw presentaties meekrijgt. Dit effect verdient het dan ook om er bewust bij stil te staan, zodat u er bij de voorbereidingen van uw presentaties rekening mee kunt houden. 

Het seriële positie-effect is ontdekt door de Duitse psycholoog, Hermann Ebbinghaus (1850-1909) en heeft betrekking op ons geheugen. Het stelt dat het onthouden van informatie afhankelijk is van de positie, hoe het weergegeven wordt. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer er bijvoorbeeld een lijst met woorden getoond wordt aan iemand, degene vooral de eerste paar woorden (het begineffect) en de laatste paar woorden (het recentheidseffect) onthoudt.

Wanneer we dit effect toepassen op presentaties, kunnen we vaststellen dat zowel het begin als het einde van een presentatie het meeste bijblijven bij uw publiek. Dit zijn de momenten waarop het publiek informatie het meest onthoudt en ook betrokken raakt bij de presentatie. Kansen die voor het oprapen liggen.

 

Deel met je netwerk

    Presentatiekracht.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren, te analyseren, voor social media en advertenties. Door gebruik te maken van deze website en hiernaast op accepteren te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies op de website van Presentatiekracht.nl. meer weten?

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" onder aan de pagina dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Lees bij de link "privacy en copyright" meer over dit onderwerp.

    Sluiten