De kracht van afbeeldingen #1

Een complexe zaak simpel uitleggen: de kredietcrisis
28 november 2008
De Lessig presentatiemethode
16 december 2008
Show all

Bovenstaande foto toont een uitgehongerd meisje dat helemaal alleen kruipt naar een VN-kamp, achterna gezeten door een gier. (Fotograaf: Kevin Carte, 1994. Pulitzer prijs gewonnen met deze schokkende foto).

Soms kan één afbeelding meer duidelijk maken dan duizend woorden. Een afbeelding kan gedachten, ideeën, of gebeurtenissen overbrengen waaraan woorden niet kunnen tippen. Beelden kunnen ons ontroeren en hartverscheurend zijn, net zoals bovenstaande foto van het Afrikaanse meisje dat uitgehongerd is. Foto’s kunnen ons ook inspireren, kunnen woede, inspiratie, blijdschap, motivatie veroorzaken. Een foto kan precies de emoties bij mensen opwekken die u wilt opwekken tijdens uw presentatie, waardoor uw publiek zich meer betrokken kan voelen tijdens uw presentatie. Dit werkt natuurlijk zeer positief als u bij uw publiek iets wilt bereiken.

In dit eerste artikel in de serie ‘De kracht van afbeeldingen’ zullen wij duidelijk maken waarom het gebruik van foto’s in presentaties echt aan te raden is…

Afbeelding superioriteiteffect

Het afbeelding superioriteiteffect stelt dat mensen afbeeldingen beter kunnen onthouden dan woorden. Dit is zeker het geval wanneer mensen informatie eenmalig, onverwachts en voor een zeer beperkte tijd een afbeelding te zien krijgen. Dit is aangetoond door de herinneringen aan beelden en de herinneringen aan woorden met elkaar te vergelijken. De herinnering aan beelden en en de herinnering aan woorden is vlak na de blootstelling ongeveer gelijk. Het maakt in dat geval dus niet uit of iemand een foto ziet of dat degene een tekst leest. Echter, het afbeelding superioriteiteffect is van toepassing wanneer de tijd na de blootstelling meer dan 30 seconden is. Als deze tijd meer dan 30 seconden bedraagt, worden beelden beter onthouden dan woorden. Dit volgens onderzoek van Lidwell, Holden en Butler in Universal Principles of Design. Het effect is het grootste wanneer de afbeeldingen gewone, concrete zaken vertonen (bron: Garr Reynolds in zijn boek Presentation Zen).

Marketeers maken dankbaar gebruik van dit effect, bijvoorbeeld in reclameborden, posters en dergelijke. U als presenteerder kunt hier ook gebruik van maken in uw presentaties door uw verhaal visueel te ondersteunen!

Waarom afbeeldingen in powerpointpresentaties?

– Zoals blijkt uit het onderzoek hierboven, vergemakkelijkt het gebruik van beelden het onthouden van de boodschap.
– Voor mensen zijn beelden een krachtig en natuurlijk middel om te communiceren.
– Mensen kunnen niet tegelijkertijd lezen en luisteren. De boodschap in beelden is daarom effectiever en directer vergeleken met puntsgewijze opsommingen.

 

Ter vergelijking, wat is pakkender tijdens een presentatie?

Hierbij hebben we het laatste punt genomen ter illustratie. Bekijk zelf eens wat effectiever is…

Later in deze serie ‘de kracht van afbeeldingen’:
– Krachtige voorbeelden ter illustratie
De derdenregel
– Tips als u afbeeldingen gebruikt

1 Comment

  1. […] serie ‘de kracht van afbeeldingen’: – Inleiding kracht van afbeeldingen – De derdenregel – Krachtige voorbeelden ter illustratie (binnenkort) – Tips als u afbeeldingen […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *